2 t/m 30 november 2014
De tentoonstelling werd op zondag 2 november om 15.00 uur geopend door Paulo Martina, directeur Museum Drachten
Een tentoonstelling over de relatie Hans Richter, Malevich en Van Doesburg. In de tentoonstelling zijn vroege avantgarde films, documentatie en scenario’s te zien die refereren aan DaDa, De Stijl en het Suprematisme.
In deze periode was de overgang naar de abstracte, ruimtelijke, beeldtaal en van stilstand naar beweging van groot actueel belang, zoals vooral gemodelleerd in filmtaal. De kern is het scenario van Malevich zoals hij meende dat de kunst zich zou kunnen gaan ontwikkelen. Hij nodigde Hans Richter uit een film over het suprematisme te maken. Tegelijkertijd speelde Van Doesburg, voor zowel DaDa als De Stijl, een belangrijke bemiddelende rol in deze ontwikkeling.
Hoezeer de ideeen van Theo van Doesburg en De Stijl aansloten bij het Suprematisme blijkt onder meer uit dit manuscript dat Kazimir Malevich bewaarde voor Hans Richter zodat deze er een abstracte film van zou maken. Van deze film is het er niet meer van gekomen, op een stijloefening na dat aansloot bij vorige experimenten van Richter ten tijde van zijn Rythmus 23 en 25. Malevich omschreef zijn bedoelingen in ruimtelijke beeldtaal als ‘pre-architectonische betrekkingen’, betiteld als ‘Architektonik’. De mogelijke relaties tussen vormgevende disciplines, vooral beeldende kunst en architectuur, staan in de jaren 1920 centraal in het contact binnen een internationale, europese, groep kunstenaars. Culminerend in twee congressen: de Progressieve Kunstenaars in Dusseldorf (mei 1922) en de Konstruktivisten in Weimar (september 1922). Het is dit tweede congres, medegeorganiseerd door Van Doesburg, dat intrigeert door zijn ironische verhouding tot het Dadaisme (afscheid) en daarmee een tussenpositie creeert in het verschil autonomie/moralisme ten aanzien van een maatschappelijke praktijk.
In SMAHK Assen wordt van 2 tot 30 november deze kleine tentoonstelling gehouden over de relatie Richter-Malevich-Van Doesburg, waarin de vroege Richterfilms worden getoond ondersteund met documentatie. Dit wordt gecompleteerd met stukken uit de eigen collectie en de vertoning van tijdgerelateerde films als Metropolis en Dadascope. Ook is er de documentaire van Chris Dercon te zien, ‘Still a novel’ (VPRO, 1996), destijds gemaakt tgv 100 jaar cinema. Overigens: Hans Richter woonde en werkte (Philips) in de jaren 1933-1936 voor een groot deel in Eindhoven.
Naast deze tentoonstelling is er een projectpresentatie van Herman van der Poll, getiteld ‘de verborgen idenditeit’. Een muurschildering als uitgangspunt voor een ‘beeldend cryptogram’.
Vanaf 23 november tot 15 maart 2015, toont het Drents Museum werken uit de Malevich-collectie van het State Russian Museum. Het betreft het latere, vooral figuratief realistische, werk uit de periode 1928-1935.
Als constructivistisch kunstenaar ben ik geïnteresseerd in het atelier van Theo van Doesburg in Meudon. Is het mogelijk om daar je op te geven als gastkunstenaar om te werken?
Ik zal aanwezig zijn op de opening en er dan ook naar vragen.
Het atelier in Meudon blijft in beheer van de stichting Van Doesburghuis en eigendom van de Nederlandse Staat. Helaas niet meer gesubsidieerd als Artist-in-Residence. Misschien wel te huur. Bel Mondriaanfonds.