Sandberglezing 2017

naamloosSandberglezing door Micha Hamel
Zondag 26 november 2017 om 16.00 uur

Op zondag 26 november zal Micha Hamel bij SMAHK de 13e Sandberglezing verzorgen onder te titel ‘Hybriditeit: opdracht en noodzaak’

Het kunstenaarschap van Micha Hamel kent vele facetten: muziek, poëzie, onderzoek en onderwijs. Ook houdt hij zich liefst op tussen verschillende genres: tussen muziek en theater, tussen poëzie, grafische kunst en technologie, en schakelt hij bovendien tussen amateurkunst en internationale omgevingen, artistic research en entertainment.

Hoe deze gebieden en activiteiten samenhangen, en of dit al kan worden opgevat als ontsproten uit een persoonlijke lyrische puls, dat is voor hem zowel een probleem als een oplossing.

In de lezing zal Micha Hamel aan de hand van een aantal voorbeelden de praktische en artistieke kwesties binnen zijn werkpraktijk trachten te verduidelijken, en wel tegen het licht van de diverse ontwikkelingen binnen en buiten de kunst.

De toegang is gratis

– – – – –

Micha Hamel (Amsterdam, 1970) is componist, dichter en dirigent. Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door vrijwel alle belangrijke Nederlandse orkesten en ensembles. Ook componeerde hij muziek voor dans en theater, zoals voor het Nationale Ballet en het Nationale Toneel. In 2008 toerde zijn tragische operette Snow White (Nederlandse Reisopera) met veel succes door het land. In juni 2012 was hij Componist in focus op het Holland Festival, waarvoor hij twee avondvullende werken componeerde: een Requiem voor ons beschavingsideaal, en een interdisciplinaire voorstelling geïnspireerd op het schilderij De Rode Kimono van George Hendrik Breitner. In 2014 werd zijn avondvullende melodrama Een pure formaliteit (theatergroep Orkater) lovend ontvangen, waarop de voorstelling een groot en breed publiek bereikte. Als dirigent en programmeur zette Micha Hamel zich met name in voor het verleggen van grenzen in de concertpraktijk. Voorts is hij twee maal artistiek leider van een professioneel orkest geweest, eenmaal van een muziekfestival, alsook was hij dirigeer-coach in het AvroTros-programma ‘Maestro’ dat bekende Nederlanders kennis laat maken met klassieke muziek. In het professionele veld neemt hij regelmatig deel aan debatten en denktanks die de ontwikkelingen in de muziekpraktijk tot onderwerp hebben. Van 2016-2017 was hij gastodcent op de Universiteit Utrecht, bij de masters Neerlandistiek en Literature Today. Ook coacht hij verschillende jonge kunstenaars. Hij publiceerde vijf dichtbundels, waarvan Bewegend doel, werd bekroond met de Jan Campertprijs. Sinds 2010 is Micha Hamel lector ‘Performance Practice’ aan Hogeschool Codarts, Rotterdam, alwaar hij onderzoek doet naar noodzakelijke en nieuwe mogelijke ontwikkelingen in de concertpraktijk. Het onderzoeksverslag van zijn eerste onderzoek verscheen onder de titel Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw. Momenteel onderzoekt hij of gamification een manier is om het publiek op een kwalitatieve manier te betrekken bij klassieke muziek. Dit interdisciplinaire project heet GAMPSISS, en is een samenwerking tussen TU Delft, Erasmus Universiteit, Codarts en de Willlem de Kooning Academie. Sinds januari 2015 is hij lid van de Akademie van Kunsten van de K.N.A.W.. Momenteel werkt hij aan een opera, en samen met visual artist Demian Albers aan een aantal poëtische experiences voor Virtual en Augemted Reality-omgevingen.

– – – – –

De Sandberglezing werd in 2004 door DeFKa, het Departement voor Filosofie en Kunst in Assen, geïntroduceerd als eerbetoon aan Willem Sandberg, die een groot deel van zijn jeugd in Assen heeft gewoond.
Sandberg was van 1945 tot 1962 directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, dat zich onder zijn leiding ontwikkelde tot een internationaal vermaard centrum voor moderne kunst.
De lezingen, door toonaangevende kunstenaars en theoretici, richten zich op hedendaagse kunst en cultuur in historisch perspectief.
Eerdere Sandberglezingen werden verzorgd door Max Arian, Peter Sonderen, Gijs Frieling, Henk Slager, Thijs Lijster, Renee van de Vall, Christiaan Jansen/Hans van den Ban, Steven ten Thije, Leonard de Paepe, Meta Knol, Mieke Gerritzen en Jan Bor.

Share
Dit bericht is geplaatst in defka, lezingen-debatten, smahk, Uncategorized. Bookmark de permalink.

Eén reactie op Sandberglezing 2017

  1. Gert Wijlage schreef:

    Micha Hamel samenvatting 13e Sandberg Lezing
    26 november 2017

    Gemengde praktijk
    Onder de titel ‘Hybriditeit: opdracht en noodzaak’ hield Micha Hamel een boeiende en enthousiaste lezing over de vele facetten van zijn kunstenaarspraktijk: muziek, poëzie, onderzoek en onderwijs. “Hij houdt zich liefst op tussen verschillende genres: tussen muziek en theater, tussen poëzie, grafische kunst en technologie, en schakelt daarbij bovendien tussen amateurkunst en internationale omgevingen, artistic research en entertainment.”
    Micha begon met zijn gedicht Astrid en verlengde de daarin voorkomende thema’s naar zijn avondvullende produkties als Requiem, De Rode Kimono, Kus de Regen. Om zijn werkproces te karakteriseren komt hij tot het motto “Ja, de avond wordt het werk”. Daarmee aangevend dat zijn visie zich ontplooid in zijn voorstelling die zich als geheel laat ervaren, als een mengeling van intellect en amusement met een duidelijk signatuur van de maker: het eigenaarschap. Oftewel een vorm van auteurspresentatie met erkenning van eclectische keuzes en transdisciplinaire toepassingen. Zo wordt in De Rode Kimono ook werkelijk een schilderij van Breitner ten tonele gevoerd waarbij de nadruk ligt op de waarneming. Kijken en luisteren, daar gaat het om. De spelers in de performance, muzikanten en acteurs, vervullen gedurende de voorstelling verschillende rollen, zijn multi-inzetbaar.
    Hamel eindigde zijn lezing met een toelichting op zijn recente onderzoek naar de aanwending van games als esthetisch medium en als alternatief ten opzichte van de ervaringsmodellen kusteducatie en kunstevent.
    Opvallende uitspraken betroffen de geconditioneerdheid van de mens, de tussenpositie van de kunstenaar, de relatie kunst-wetenschap ten aanzien van politiek, de actualisering van thema’s met behoud van het verleden.

    GW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *